Sursă foto: micul-fermier.ro
Motorul 2T, sau motorul în doi timpi, are ardere internă care finalizează un ciclu de putere în numai două mișcări de translație ale pistonului. Acesta este definit de două faze distincte: una de compresie, urmată de alta de ardere/evacuare. Se numește „motor în 2 timpi” deoarece fiecare funcție a motorului are loc într-un singur „timp” sau mișcare a pistonului. Un motor 2T este alcătuit din mai multe componente esențiale care contribuie la funcționarea sa. De exemplu, bujiile aprind amestecul de aer și combustibil în cilindru, iar sistemul de admisie/evacuare permite intrarea amestecului de aer și combustibil și evacuarea gazelor de eșapament.
Principiul de funcționare al drujbei cu motor 2T
Principiul de bază în cazul funcționării unei drujbe cu motor 2T constă în faptul că acesta are doar două mișcări ale pistonului pentru fiecare ciclu complet de ardere. Prima mișcare este de compresie și aprindere, iar a doua este de evacuare și admisie. Drujba utilizează un amestec de benzină și ulei într-un raport precis, cel mai frecvent fiind cel de 1:40 sau 1:50, în funcție de specificațiile modelului. Acest raport indică numărul de părți de benzină pentru o parte de ulei. Alegerea unui ulei de calitate este esențială, deoarece motorul 2T nu dispune de un sistem separat de ungere. Uleiul adăugat în amestec are rolul de a lubrifia componentele interne, reducând frecarea și uzura.
Amestecul de combustibil și ulei și funcționarea carburatorului
Este introdus în cilindru prin intermediul carburatorului, un mecanism ce combină aerul cu combustibilul într-un raport optim pentru o ardere eficientă. Carburatorul reglează fluxul de combustibil și aer, asigurând astfel o performanță constantă a motorului. Utilizarea unui amestec corect nu doar că prelungește durata de viață a motorului, ci și optimizează consumul de combustibil.
Sistemul de aprindere
Este responsabil pentru aprinderea amestecului de combustibil și aer. Acesta include două componente principale: una ce generează un câmp magnetic care generează curent electric necesar aprinderii și bujia ce primește curentul generat de cealaltă componentă, dar care produce și o scânteie puternică în camera de ardere. Scânteia declanșează un proces ce pune în mișcare pistonul. Sincronizarea corectă a aprinderii este esențială pentru a preveni șocurile motorului și pentru a asigura o funcționare lină și eficientă.
Funcționarea lanțului de tăiere
Motorul drujbei este conectat la un lanț de tăiere printr-un ambreiaj centrifugal, care are un rol cheie în transferul de energie. Acest ambreiaj funcționează automat, cuplându-se doar atunci când motorul atinge o turație specifică. În acest fel, lanțul rămâne inactiv în timpul ralantiului, sporind siguranța utilizatorului. Lanțul de tăiere este montat pe bara de ghidaj și efectuează tăierea lemnului prin rotația sa rapidă. În timpul funcționării, este important ca lanțul să fie bine tensionat și lubrifiat pentru a preveni uzura prematură și pentru a garanta o tăiere precisă. Drujba cu motor 2T utilizează un sistem de răcire pe bază de aer, ce îi permite drujbei să funcționeze în condiții dificile fără riscul de avarii cauzate de temperaturi ridicate.
Sistemul de răcire
Pe lângă lubrifierea internă a motorului, drujba are un sistem dedicat pentru ungerea lanțului de tăiere. Rezervorul de ulei pentru lanț este amplasat separat de rezervorul de combustibil și asigură alimentarea constantă a lanțului cu ulei. Pompa de ulei controlează cantitatea de ulei aplicată lanțului, reducând frecarea dintre lanț și bara de ghidaj. Ungerea adecvată a lanțului nu doar că îmbunătățește performanța de tăiere, ci și previne supraîncălzirea și deteriorarea componentelor în timpul utilizării intensive.
Așadar, drujba cu motor 2T este un instrument puternic, complex, dar în același timp ușor de înțeles odată cu aflarea principiilor de bază ale funcționării sale. Prin combinarea unui proces de ardere cu două timpi și a unui sistem de ungere separat, se obține o mașinărie eficientă și durabilă.