Traseul cu Mocănița, până acolo în vârf de munte, a pornit într-o dimineață, cu multă zăpadă. Aș putea spune că ningea ca în povești, iar noi toți, alături de mulți alții așteptam nerăbdători traseul lent al trenului cu abur, un peisaj de vis, dar și poveștile fără de sfârșit despre acest tren harnic pe care fiecare călător le transmite mai departe.
Însă, fără să vezi nu ai cum să te convingi, de aceea, acolo în Maramureș, ne-am hotărât să pornim la drum și să-l încercăm.
Cu jumătate de oră mai înainte de ora de pornire am ajuns în gară, într-un loc în care Mocănița își antrena nerăbdătoare motoarele, pentru ca totul să se desfășoare perfect. În gară mirosea a gogoși calde, a ceai de fructe și toate acestea puteau fi consumate fie la Muzeul Elefant, un alt obiect de atracție al locului, cu cămăruțe vechi, dar prietenoase, fie pe traseu, la cea de-a doua oprire sau sus de tot, la Paltin.
Un vagon vechi, construit pesemne cu câteva sute de ani distanță ne-a urat bun venit, fiecare pasager avea propriul său loc, iar ceea ce a surprins a fost că pe cât de frig a fost afară pe atât de cald era înăuntru, soba pe lemne fiind alimentată din loc în loc chiar de pasageri. Încă de la pornire se observa emoția în ochii tuturor acelor care porneau la drum și dorința de a face cunoștință cu un traseu ca în povești, cu omăt până la genunchi, brazi înalți și toate alături de sunetul prietenos al Mocăniței.
Încet – încet, Mocănița a pornit…Căsuțe cochete, cu aer maramureșean, așezate pe creste de munte, destul de înalte ne urau bun venit pe Valea Vaserului. Totul era atât de frumos încât cu greu îți puteai lua ochii de pe ferestrele vechi ale trenului, din încercarea de a aduna pentru suflet sute de imagini frumoase.
La doar câteva minute, un controlor, o maramureșeancă vorbăreață ne-a prezentat traseul. Mocănița numai ce urma să fie oprită pentru prima alimentare cu lemne, urmând ca în circa 40 de minute trenul să se oprească iarăși pentru alimentarea cu apă, moment în care călătorii puteau face poze, puteau observa funcționarea motorului puternic cu abur. Iar mai apoi, la final urma Paltin, oprirea de departe, de la kilometrul 21,6. Acolo eram așteptați de un peisaj extrem de frumos, de culmi înalte, dar și de surprizele gazdelor. Și uite cum pe tot parcursul drumului am fost atât de curioși de tot ceea ce urma să vedem…
La prima oprire, deși scurtă, am vrut să coborâm în zăpada pufoasă, să tragem o gură de aer proaspăt și să ne bucurăm de peisaj. Ne-am bătut cu bulgări, ne-am bucurat de tot ceea ce se afla în jurul nostru. Sunetul trenului ne-a anunțat că era timpul să intrăm.
Am mers vreo 40 de minute până la următoarea oprire. Era departe, în munte, iar stratul de zăpadă era la fel de gros și pufos. Se mai puteau observa câteva căsuțe răzlețe, fumul gros scos de pe coșurile caselor, pesemne că era foarte frig. Mocănița a fost alimentată cu apă, iar pasagerii erau serviți cu gogoși și ceai cald, din partea casei.
Călătoria noastră continua…am observat tuneluri prin munte, dar și imagini feerice, desprinse din basm. Eram fascinați cu toții și tot atât de curioși să vedem ce ne așteaptă la Paltin. Aproape de stație trenul mergea încet, pesemne drumul era atât de strâmt încât era restricție de viteză. Din loc în loc sunetul Mocăniței ne saluta, trezindu-ne din visarea pe care aceste peisaje ne-o oferea.
Am ajuns la Paltin. Acolo lumea era veselă, grătarele încinse, se cânta și dansa pe melodiile locului. Ne-am prins în horă, uitând astfel de frigul de afară și ne-am bucurat de surpriza pusă la dispoziție de către gazde. Și tot la Paltin am observat istoria Mocăniței – muzeul așezat pe o coastă înaltă ne-a oferit imagini și povești despre tot ceea ce s-a întâmplat odată. În tot acest timp, trenul s-a pregătit pentru coborâre, un traseu la fel de lung și frumos și de care ne-am bucurat ca la început și pe care l-am retrăi iar și iar ori de câte ori am avea ocazia.
[ngg_images source=”galleries” container_ids=”1″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_thumbnails” override_thumbnail_settings=”1″ thumbnail_width=”298″ thumbnail_height=”180″ thumbnail_crop=”1″ images_per_page=”10″ number_of_columns=”0″ ajax_pagination=”1″ show_all_in_lightbox=”0″ use_imagebrowser_effect=”0″ show_slideshow_link=”0″ slideshow_link_text=”[Show slideshow]” template=”default” order_by=”filename” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]