Mocăniţa, celebrul tren cu aburi din Maramureş, se numără printre puţinele trenuri de acest gen care au mai rămas în Europa. Mocăniţa din Maramureş este cea mai cunoscută din Romania, iar faima sa a depăşit chiar şi graniţele ţării, fiind un punct de atracţie pentru numeroşi vizitatori străini. În fiecare an, bătrânul tren cu aburi atrage mii de turişti din toată lumea, oferindu-le o experienţă de neuitat. O plimbare cu Mocăniţa este absolut obligatorie atunci când ajungeţi în Maramureş. Peisajul pe care îl traversează Mocăniţa este unul spectaculos, în care zona verde de pădure se îmbină cu o zonă cu numeroase ape curgătoare.
[ngg_images source=”galleries” container_ids=”93″ display_type=”photocrati-nextgen_basic_imagebrowser” ajax_pagination=”0″ template=”default” order_by=”filename” order_direction=”ASC” returns=”included” maximum_entity_count=”500″]
Mocăniţa maramureşeană este singura din Europa care mai este şi astăzi folosită în scopul iniţial – transportul lemnului, fiind declarată monument istoric. În 2013, Mocăniţa a fost declarată Obiectivul turistic al Anuluiîn România” într-un clasament întocmit de Asociaţia “Cele mai Frumoase Sate din România”.
Trenul a fost inaugurat în 1932 şi traversează 56 de kilometri pe Valea Vaserului, prin Parcul Natural “Munţii Maramureşului”, între Vişeu de Sus şi Izvorul Comanului, situat la doi kilometri de graniţa cu Ucraina. Mocăniţa parcurge un drum dificil, care urcă de la 600 de metri altitudine, până la 1100 de metri (Coman). O singură plimbare cu mocăniţa te va cuceri definitiv, iar iarna plimbarea va fi una de vis!
Calea ferată forestieră din Vişeu de Sus este sprijinită de către fundaţia „Wassertalbahn“. Graţie acesteia s-au repus în funcţiune locomotive care fuseseră retrase, s-au procurat noi vagoane de persoane şi s-au restaurat depoul şi cladirea istorică a gării. Din anul 2005 circulă pentru vizitatori vagoane de persoane conform unui program şi tractate de locomotive cu abur.
Punctul de pornire pentru Mocăniţa este oraşul Vişeu de Sus. Călătoria cu mocăniţa începe din staţia Vişeu de Sus (Căile Ferate Forestiere Vişeu de Sus sau CFF Vişeu de Sus), care nu este o staţie obişnuită de tren, ci una forestieră, astfel încât nu nu există platforme pentru pasageri. Arată mai mult a depozit de lemn decât ca o staţie de tren, în aer simţindu-se un puternic miros de lemn proaspăt tăiat.
Turiştii pot merge cu mocăniţa până în capătul văii, putând admira frumuseţea naturii. Aceştia pot de asemenea să se oprească pe drum, la una din numeroasele halte, şi să înceapă o excursie prin munţi. Pornind din Vişeu de Sus, trenul urmează râul în cascade, şi trece printr-o zonă de 8km de drum neasfaltat, presărată cu casele. Apoi traseul intră în pădurea sălbatică şi trece pe lângă stâncile prăpăstioase ale strâmtorii, făcându-şi intrarea în munţi prin tuneluri întunecoase.
În Delta-Novăţ, calea ferată se ramifică la dreapta spre Valea Novăţ, iar la stânga, de-a lungul râului Vaser, spre Comanu. Prin Cozia, Botizu, Făina şi până la Comanu, calea ferată trece printr-o zona spectaculoasă : regiuni înguste de defileu, stânci, văi şopotitoare, păduri impresionante, trei tuneluri scurte înainte de Botizu. În Făina se poate vizita o capelă construită de către coloniştii austrieci, închinată Prinţesei Elisabeta sau Sissi. La Măcârlău, calea ferată trece pe lângă rămăşiţele unui dig.
O plimbare cu mocăniţa maramureşeană prin Valea Vaserului, una dintre cele mai frumoase văi din România, este o experienţă inedită şi extrem de frumoasă, indiferent de anotimp. Vă recomandăm cu mare căldură să vă urcaţi la bordul acestui bătrân tren cu aburi, desprins parcă din poveşti, care vă va purta prin zone impresionante, cu strâmtori, stânci, tunerulri, văi poiene, izvoare şi păduri măreţe.